‘’Ik had niet beter terecht kunnen komen’’

Werken voor het Waterschap, vrijwilligerswerk voor de Voedselbank en haar eigen huishouden: Jet Hummelink (26) houdt er een druk bestaan op na: “Ik wil zoveel mogelijk zelf doen. Stilzitten is niks voor mij”, stelt ze bevlogen.

“Kijk, dit is mijn werkplek”, glundert ze wanneer ze achter haar bureau schuift. Ze is al anderhalf jaar aan het werk
bij het Waterschap Vallei en Veluwe. “Ik had echt niet beter terecht kunnen komen”, meent Jet. Maar aan haar aanstelling ging een behoorlijke zoektocht vooraf.

Niet opgeven

“Na mijn opleiding tot secretaresse wilde ik graag aan de slag. Maar ik kwam er al gauw achter dat dat voor mensen met een beperking niet zo gemakkelijk is”, steekt Jet van wal. “Ik heb heel veel gesolliciteerd en zelfs een oproep via social media en LinkedIn gedaan waarin ik vertelde hoe graag ik aan het werk wilde”, vervolgt ze.

Dat werkte; via een bekende uit haar voormalige woonplaats Bathmen is het uiteindelijk gelukt. “Ik ben blij dat ik niet heb opgegeven. Ik had me er ook bij neer kunnen leggen dat ik geen baan vond”, mijmert ze.

Maar dat past niet bij Jet. “Ik wil heel graag meedoen. Het is voor mij heel belangrijk om onderdeel te zijn van de maatschappij”, benadrukt ze, “Zo leer ik ook mensen kennen en kan ik laten zien dat er in mijn bovenkamer niets mis is. Want dat wordt soms wel gedacht. Ik wil graag gewoon als een volwassene behandeld worden, niet als een kleuter.”

Participatiewet

Jet heeft een aanstelling van 8 uur per week bij het Waterschap. Ze werkt op de afdeling P&O en heeft verschillende administratieve taken zoals een deel van het systeembeheer en het verloop van de vaccinaties. Het Waterschap maakt gebruik van participatiewet die het in dienst nemen van mensen met een beperking stimuleert. “Ik werk natuurlijk zelf bij P&O en zie dat er steeds meer collega’s bij komen die ‘iets’ hebben”, licht ze toe.

Gewoon stofzuigen en dweilen

Naast haar werk bij het Waterschap doet Jet ook vrijwilligerswerk bij de Voedselbank. Het betreft een administratieve functie voor één ochtend per week: “Ik ben er eind 2017 begonnen, in de tijd dat ik geen baan kon vinden en toch bezig wilde blijven. Vlak daarna kwam ik bij het Waterschap terecht maar ik had het er zo naar mijn zin dat ik besloot te blijven. Het is leuk werk en voor een goed doel”, vindt Jet.

Wanneer ze niet aan het werk is geniet ze van haar vrije tijd en doet ze ook zelf zoveel mogelijk in het huishouden. “Ik woon sinds een paar maanden op mezelf in Deventer”, vertelt ze enthousiast, “Ik heb een heerlijk ruim appartement waar ik zorg kan afnemen. Ik word dus geholpen bij het opstaan en naar bed gaan. Maar als ik een keer geen zin heb om te stofzuigen, komen ze dat echt niet voor me doen”, grinnikt Jet.

Tegenslag

Toch vindt ze het niet altijd gemakkelijk om positief te blijven: “In 2016 en 2017 merkte ik dat mijn toestand hard achteruit ging”, weet ze nog. “Ik heb mijn hele leven veel gefietst, maar ik merkte dat dat steeds onhandiger werd. Ik kreeg meer moeite met opstappen en moest goed uitkijken dat ik niet zou omvallen.”

Om dat risico te vermijden, besloot ze de overstap te maken naar een driewieler. Dat geeft immers meer stabiliteit. “Er werd een driewieler op maat voor mij gemaakt. Het zou maar een paar weken duren voor ik er op kon rijden, maar uiteindelijk was hij pas vier maanden later klaar”, verzucht Jet.

In de tussentijd was haar been zo stijf geworden dat ze de draai niet meer kon maken. Fietsen was opeens geen optie meer, terwijl het altijd zo vanzelfsprekend was geweest. “Daar gaat mijn vrijheid”, dacht ik toen, “Ik wilde niet steeds anderen vragen om mij overal naartoe te brengen. Daarom ging ik snel op zoek naar andere oplossingen.”

Perfecte match

Een scootmobiel bleek ook geen uitkomst te bieden, het opstapje was steeds te hoog. “Toen hoorde ik via via over de jive-up. Het is een elektrische sta-op rolstoel, precies wat ik nodig heb! Met de Jive- up kan ik zelf naar het centrum van Deventer of naar mijn ouders in Bathmen. Daar ben ik heel blij mee. Je bent wel afhankelijk, maar aan de andere kant ook zeer zelfstandig, en dat vind ik belangrijk als iemand met een beperking.”

Hoop voor de toekomst

Volgens Jet hoef je dus niet bij de pakken neer te zitten. “Het is fijn om te merken dat er organisaties zijn zoals het Waterschap, die mij de mogelijkheid hebben gegeven mee te doen in de maatschappij. Voor de toekomst hoop ik dat er naast het Waterschap nog veel bedrijven zullen volgen als het gaat om het toepassen van de participatiewet.

Interview door Susanne de Bruin