Het kabinet heeft zich sinds 2015 ten doel gesteld dat mensen met een arbeidsbeperking vaker een baan bij een  reguliere werkgever krijgen. Om die reden hebben zij de banenafspraak gemaakt in overeenstemmingen met organisaties voor zowel werkgevers als werknemers.

Dankzij deze afspraak kunt u als werkgever mogelijk gebruikmaken van financiële voordelen als u iemand met een arbeidsbeperking (bijvoorbeeld FOP) in dienst neemt. Gemeenten bepalen zelf welke ondersteuning zij bieden. Hun beleid voor de begeleiding omtrent dit thema ligt vast in een verordening.

Mensen met FOP hebben een lichamelijke beperking waardoor zij doorgaans een aangepaste werkplek nodig hebben. Van een verstandelijke beperking is bij deze aandoening geen sprake.

Om de werkplek aan te passen voor een werknemer met FOP kunt u mogelijk een vergoeding krijgen. Dat kan zijn voor ‘niet meeneembare voorzieningen’ zoals bijvoorbeeld een traplift of omgevingsbesturing. Of voor ‘meeneembare voorzieningen’ waarbij u kunt denken aan een aangepaste bureaustoel.

Werkgevers kunnen daarnaast ook loonkostensubsidie aanvragen wanneer de werknemer met FOP minder dan het minimumloon kan verdienen. De loonkostensubsidie vergoedt dan het verschil tussen de loonwaarde en het minimumloon.

Voor meer informatie kunt u terecht op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/participatiewet

Nieuwsgierig geworden? Lees hieronder het succesverhaal van Jet, een jonge vrouw met FOP.

Jet vond na lang solliciteren een baan: ‘Ik ben blij dat ik niet heb opgegeven’

Werken voor het Waterschap, vrijwilligerswerk voor de Voedselbank en haar eigen huishouden: Jet Hummelink (23) houdt er een druk bestaan op na: ‘’Ik wil zoveel mogelijk zelf doen’’, stelt ze bevlogen.

Aan haar aanstelling bij het waterschap ging een behoorlijke zoektocht vooraf. ‘’Na mijn opleiding tot secretaresse wilde ik graag aan de slag. Maar ik kwam er al gauw achter dat dat voor mensen met een beperking niet gemakkelijk is’’, steekt Jet van wal. ‘’Ik heb veel gesolliciteerd en zelfs een oproep via social media gedaan waarin ik vertelde hoe graag ik aan het werk wilde’’, vervolgt ze. Dat werkte, uiteindelijk is het na een jaar zoeken gelukt. ‘’Ik ben blij dat ik niet heb opgegeven. Het is voor mij heel belangrijk om onderdeel te zijn van de maatschappij’’, benadrukt ze.

Participatiewet

Jet heeft een aanstelling van 8 uur per week en werkt op de afdeling P&0. Het Waterschap maakt gebruik van participatiewet die het in dienst nemen van mensen met een beperking stimuleert. Naast haar baan doet Jet ook vrijwilligerswerk bij de Voedselbank. Wanneer ze niet aan het werk is geniet ze van haar vrije tijd en doet ze zelf zoveel mogelijk in het huishouden. ‘’Ik woon sinds een paar maanden op mezelf in Deventer’’, vertelt ze enthousiast. ’Het is fijn te merken dat er organisaties zijn zoals het Waterschap, die mij de mogelijkheid hebben gegeven mee te doen in de maatschappij. Voor de toekomst hoop ik dat er nog veel bedrijven zullen volgen als het gaat om het toepassen van de participatiewet.’’