De libelle is een belangrijk symbool voor de FOP Stichting en de FOP-patiënten. De libelle staat voor veerkracht, het omarmen van nieuwe kansen, transformatie en groei, vooruitgang en positiviteit. Allemaal eigenschappen die onze FOP-patiënten ook omarmen!

De libelle

De libelle is een prachtig insect dat veel voorkomt in waterrijk Nederland. Maar het ging niet altijd zo goed met de libelle in ons land: door het veranderen van het Nederlandse waterlandschap verdwenen vele soorten. Moerassen werden drooggelegd, beken werden rechtgetrokken en veel water raakte vervuild. Het werd voor de libelle steeds moeilijker om te overleven.

‘’Geniet van wat het leven te bieden heeft, ondanks je beperkingen. Neem daarbij een voorbeeld aan de libelle.’’

Decennia later wordt er in Nederland geïnvesteerd in waterzuivering, beken mogen weer kronkelen en moerassen zijn weer ondergelopen. De libelle keert terug! Daarom staat de libelle ook wel symbool voor veerkracht en het omarmen van nieuwe kansen. Met de juiste aandacht en investeringen kun je veel bereiken.

De libelle bezit de mogelijkheid om van kleur te veranderen: hij maakt letterlijk een transformatie door. De libelle staat daarom ook wel symbool voor groei en verandering.

De vleugels van een libelle zijn dun en kwetsbaar, maar zorgen ervoor dat hij kan vliegen! Zijn vleugels brengen hem waar de wind hem naartoe voert. Het herinnert ons eraan om te accepteren wat er op ons pad komt, en mee te waaien met waar het leven ons brengt.

Gemiddeld leeft de libelle zo’n zes tot acht weken: hij heeft maar kort de tijd om ten volle van het leven te genieten. Hij staat daarom ook wel symbool voor positiviteit, omdat hij ons eraan herinnert om in het nu te leven en niet te blijven hangen in angsten of negativiteit.

De libelle en FOP

Om al deze redenen is de libelle een prachtig symbool voor de FOP Stichting. Net als de libelle staan FOP-patiënten voor de nodige uitdagingen. Zij moeten zich veerkrachtig tonen, accepteren dat ze moeten leren leven met deze aandoening. Het lichaam van iemand met FOP verandert, zij ondergaan als het ware ook een transformatie. Tijdens deze transformatie wil de FOP Stichting patiënten begeleiden en positiviteit stimuleren: roeien met de riemen die je hebt en optimaal genieten van wat je nog wél kan. Daarbij houdt de stichting zich actief bezig met wetenschappelijk onderzoek en nieuwe medische kansen voor FOP-patiënten zodat zij meer toekomstperspectief krijgen, net als de libelle zijn habitat in Nederland terugkreeg.

Het logo van de FOP Stichting

In het logo van de FOP Stichting zijn twee verschillende libellen afgebeeld. De platbuik is een grote libelle met een breed, plat achterlijf. Deze libelle is een pionier: hij heeft niet veel nodig behalve wat stilstaand water en een kale, zandige bodem. Hij is er dan ook als eerste bij als er nieuwe kansen ontstaan, net als de FOP Stichting en mensen met FOP.

“Net als de libelle toont de FOP-patiënt veerkracht, groei en positiviteit.’’

Rechts in het logo zie je de gewone oeverlibelle, de meest bekende libelle in Nederland: deze libelle neemt het stokje over van de platbuik als de vegetatie verder ontwikkeld is. Hij is sterk en past zich makkelijk aan aan zijn omgeving, net als de FOP-patiënt.

Foto’s van Paul van Hoof: www.paulvanhoof.nl